Jdi na obsah Jdi na menu
 


* texty, fragmenty

Příspěvky

Co je pravda a co je lež

15. 4. 2013

Co je pravda a co je lež? Vědomí je velmi důležité, protože pravda nepřichází se slovy nebo poznáním. Ale lži ano a jsou jich miliardy. Lidé věří tolika lžím, protože si to neuvědomují. Ignorujeme pravdu, anebo ji zkrátka nejsme schopni vidět.

 
Celý příspěvek | Rubrika: * texty, fragmenty | Komentářů: 1

Konfucius - Rozhovory a výroky

20. 4. 2011

Konfucius [Kchung-c'], vlastním jménem Kchung Čchiou, byl velkým čínským filozofem a státníkem, zakladatelem první filozofické školy v Číně. Učení konfucianismu, rozvinuté pozdějšími autoritami a obohacené o myšlenky z jiných filozofických směrů , mělo až do 20. století dominantní vliv na život v Číně, Japonsku, Koreji a Vietnamu.

Úryvky z knihy Rozhovory a výroky (Lun-jü)

 
Celý příspěvek | Rubrika: * texty, fragmenty | Komentářů: 0

Tomášovo evangelium

23. 5. 2007

Jde o sbírku 114 Ježíšových výroků. Sbírání Ježíšových slov začalo patrně již za jeho života v Palestině. Apoštol Pavel z takové sbírky citoval už v padesátých letech prvního století (např. o věrnosti v manželství v 1K 7,10). Autoři Matoušova a Lukášova evangelia převzali sbírku Ježíšových výroků označovanou dnes šifrou Q do svých knižně zpracovaných evangelií, Lukáš z jiné takové sbírky přejal navíc i soubor Ježíšových podobenství, podobně jako o několik let dříve zapracoval Marek do svého knižně vyjádřeného evangelia jinou sbírku Ježíšových podobenství. Tradice o Ježíšovi byly tedy nejdříve uchovávány jako sbírky jeho výroků a projevů. I další spisy z knihovny z Nag Hammádí jako Rozhovor se Spasitelem, Evangelium Egypťanů (II.), Filipovo evangelium, Kniha Tomáše atleta nebo Tajná kniha Janova jsou sbírkami Ježíšových výroků, někdy v rámci dialogu. 


Podle všeho je to však jen Tomášovo evangelium, v němž je uchována část autentické Ježíšovy tradice.

 

Jidášovo evangelium

11. 4. 2006

Jidáš je vyvolený, říká Ježíš ... .


Jidášovo evangelium se vůbec poprvé ve Washingtonu představuje veřejnosti. Vzácný text se neměl dostat do rukou všem, tak jako evangelia Nového zákona. Byl určen jen pro vyvolené. K nim se počítali i členové malé gnostické sekty, v níž toto dílo vzniklo zřejmě někdy před rokem 178.

 
Celý příspěvek | Rubrika: * texty, fragmenty | Komentářů: 0